Self-portrait ,1510 (stone) by Anton Pilgram (1460 - 1515) / Автопортрет,1510 (камък) от Антон Пилграм (1460-1515)
Никола Бенин
Self-portrait - 1510 ( stone ) - by Anton Pilgram ( 1460 - 1515 )
St Stephens Cathedral, Vienna
The elevation of the status of the artist in the course of the Gothic period does not mean that the Romantic notion of artistic self-expression was born at this time. It meant that artists, as they attained a higher status, took on the trappings and symbols of courtly life. The self became an object of representation - artists included themselves as producers within the works they created. They thus became another type of internal viewer like the donor or patron, except that more often they look out at the viewer as if to stand between the image and the reality outside. This is the case with Anton Pilgram, who twice represents himself in the St Stephen's cathedral. On the large carved pulpit he opens a window and looks out from within his work, holding his compass. (The other representation is under the great organ loft.)
Автопортрет - 1510 (камък) - от Антон Пилграм (1460 - 1515)
Катедралата Свети Стефан, Виена
Повишаването на статута на художника през готическия период не означава, че по това време се е родила романтичната представа за художествено себеизразяване. Това означаваше, че като достигнаха по-висок статут, художниците приеха уловките и символите на придворния живот. Азът се превърна в обект на представяне - художниците се включиха като продуценти в произведенията, които създадоха. Така те се превърнаха в друг тип вътрешен зрител като донора или покровителя, с изключение на това, че по-често гледат към зрителя, сякаш застават между изображението и реалността отвън. Такъв е случаят с Антон Пилграм, който два пъти се представя в катедралата Свети Стефан. На големия издълбан амвон той отваря прозорец и гледа отвътре в работата си, държейки компаса си. (Другото представяне е под голямото таванско помещение.).
Коментари
Публикуване на коментар